חשמל נוסח אפריקה

הביקוש לחשמל ברוב אפריקה עולה בהרבה על ההיצע ולכן יש שוק גדול של דיזל גנרטורים (gensets). המשך הצמיחה הכלכלית והגידול באוכלוסין יגבירו את הביקוש עבור סוג זה של ייצור חשמל

ניק ניומן / Petroleum Review יולי 2017

48 מדינות שמדרום לסהרה מייצרות אותה כמות חשמל שמייצרת ספרד לבדה. לפי הערכות הבנק העולמי, במזרח אפריקה רק ל-23 אחוזים מתושבי קניה, 15 אחוזים בטנזניה ו-20 אחוזים באוגנדה יש גישה לחשמל.

ניגריה, אחת המדינות המובילות באפריקה סובלת גם היא ומייצרת פחות מ-4,000 מגה-וואט עבור 180 מיליון תושבים. שני שליש מאלו שאינם מחוברים לרשת חיים באזורים כפריים מרוחקים וצפיפות אוכלוסין נמוכה, ולכן הקמה של רשת חשמל מקומית אינה כלכלית. לעומת זאת, בדרום אפריקה התמונה שונה לחלוטין, שם מייצרים כ-40,000 מגה-וואט ל-50 מיליון תושבים, על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

יש הערכות שונות לעלות חיבור מדינות אפריקה שמדרום לסהרה. לפי מקינזי, יידרשו 490 מיליארד דולר לבניית כושר ייצור חדש ועוד 345 מיליארד להקמת רשת הולכה וחלוקה. סכומים אלה אמנם גבוהים, אבל הרי אי אפשר לחשב את העלות שתתלווה להמשך הזנחת האזור, כפי שאמרה לאחרונה אירנה מולוני, שרת האנרגיה של אוגנדה, לפיננשל טיימס: "חינוך, בריאות, וכל דבר, כל אלה תלויים באספקת אנרגיה יציבה".

עם זאת, ההשקעה הציבורית בסקטור היא רק שמונה מיליארד דולר לשנה, שהם 0.5 אחוז מהתמ"ג המצרפי של אפריקה שמדרום לסהרה. למרות שחברת הניהול והייעוץ PWC צופה שההוצאה על סקטור החשמל בדרום סהרה תעלה בסביבות 10 אחוז בשנה, סכום זה יהיה קטן מכדי לעמוד ביעד האוניברסאלי עד 2030.

 

פיתרון מהיר וקל שלא אמור להחזיק מעמד

חשמל בסגנון "עשה זאת בעצמך" ניתן לספק באמצעות גנרטורים ניידים ומתכווננים, דיזל גנרטורים הידועים בכינוי 'ג'נסט' (שילוב של מנוע דיזל וגנרטור חשמלי), המייצרים חשמל מנפט, בנזין, דיזל, ביו-דלקים וגז. זהו פתרון אידיאלי כשעלויות החשמל גבוהות יחסית וכאשר רשתות ההולכה והחלוקה מוגבלות. גנרטור דיזל מחמישה מגה-וואט ל-160 מגה-וואט שאותם ניתן לצבור או להגדיל כדי לספק תחנות כוח זמניות לחשמל לשעת חירום, גיבוי אמין או מקור חשמל עיקרי משתלם. הג'נסט מהווים פתרון מהיר אך זמני לחברות החשמל שזקוקות להשלמות מהרשת. הם מאפשרים גם חשמל זמני במהלך עבודות אחזקה מתוכננות או הפסקות חשמל, או אספקת חשמל לאזורים מרוחקים שאינם מחוברים לרשת. אפשר לחבר אותם באופנים שונים ולספק מתח חשמלי והספק מותאם במיוחד לצרכים ומשתמשים בהם לרוב בתעשיית הנפט והגז, ענף המזון והמשקאות, פעילויות כרייה, מרכזי קניות, עסקים ומשקי בית ברחבי אפריקה.

 

הג'נסט נבדלים זה מזה בסגנון ההפעלה: פעילות רציפה, ראשית או במצב היכון. גנרטורים שפועלים באופן רציף וראשי מתאימים לשמש כמקור עיקרי של חשמל. דוגמה מצוינת היא כבשן הגז טרונוקס, מתקן משולב המפיק גם אנרגיה חשמלית וגם אנרגית חום ((CHP, הממוקם בחולות נאמאקווה ומורכב משמונה מנועי גז של GE, והוא תחנת הכוח הגזית השנייה בגודלה בדרום אפריקה.

גנרטורים שעומדים במצב היכון ומשמשים כגיבוי, מספקים חשמל כשהרשת קורסת, או לאספקה לצרכנים המנותקים מהרשת, ובדרך כלל משווקים למשקי בית. מוצרים טיפוסיים לשוק זה הוא ההונדה EU 2000 i או הפטרול גנרטור רב העוצמה ריובי 2,300 וואט. גנרטורים של דיזל אפשר למצוא בתפוקת חשמל ומחיר משתנים: החל מ-52 אירו לגנרטורים ביתיים קטנים, 10 ליטר של דלק, שיכולים לספק חשמל למכשירים ביתיים לשעות ספורות, עד לגנרטור בנזין קיפור של 161 ק"ג עם הספק של 8,500 וואט העולה בסביבות 1,477 אירו.

פועל בחווה בניגריה מוזג דיזל לגנרטור

הזדמנויות בשוק

שווי השוק של גנרטורים המונעים בדיזל במזרח אפריקה לבדה נאמד ביותר ממיליארד דולר, כאשר המובילות הן קניה (168 מיליון דולר), אוגנדה (654 מיליון) וטנזניה (220 מיליון). בינתיים, במערב אפריקה, שווי שוק של הג'נטס בניגריה אמור להגיע ל-694 מיליון דולר עד 2022.

 

גנרטור הדיזל משמש בעיקר בתעשיית הכרייה. אגרקו, ספקית ראשית של ג'נטס באפריקה הרוויחה כארבעים מיליון בשנה מאספקה בכושר ייצור של 150 מגה-וואט למכרות בעשר מדינות.

"יצור עצמאי של חשמל מקובל מאוד במתקנים תעשייתיים ברחבי אפריקה, במיוחד מאז שתחנות כוח המבוססות על גנרטור דיזל מספקות חשמל למפעילים עסקיים בעלי שליטה והבנה בנוגע לאספקת החשמל העצמית שלהם", כך לפי אלכס מרשל מ'קלרק אנרג'י'.

אפילו ענף החשמל נכנע לאמינות של גנרטור הדיזל. למשל, המפעילה העצמאית 'טסבו פאואר קומפני' הקנייתית מוכרת את עודף החשמל המופק מגנרטורים למפעילת הרשת 'קנגן', וברשויות השלטון המקומי, כמו בקייפטאון, משתמשים בגנרטורים כאמצעי להפחתת התלות בחברת החשמל הממלכתית. במאמץ להפחית את צריכת הדלק ואת גזי החממה, יש חברות שמציעות מוצרים יעילים יותר וידידותיים לסביבה כמו סדרת גנרטורי הדיזל 95QSK שניתן להמיר להפעלה בגז.

 

פיתוח המוצר

תחנות כוח היברידיות שבהן ג'נטס עובדים עם אנרגיות מתחדשות ואחסון אנרגיה כדי לספק חשמל אמין ורציף הן צעד משמעותי קדימה. דוגמה טובה לכך היא מכרה של 'קרונימט' במחוז לימפופו בדרום אפריקה, שמופעל באמצעות מתקן היברידי המורכב מגנרטור דיזל המונע בדיזל ואנרגיה סולארית ומפיק 1.8 גיגה ואט שעה ומחליף 450,000 ליטרים של דיזל כל שנה.

בנוסף, יש עלייה במכירות ישירות של מנועים הפועלים על גזים מתחדשים- כלומר ביו גז, גז פסולת, גז שפכים וגז סינתטי (תערובת של פחמן חד חמצני ומימן). 'קלארק אנרג'י', למשל, התקינה לאחרונה מתקן ביוגז בקניה המייצר 2.6 מגה-ואט מפסולת חקלאית.

בינתיים, התגליות והפיתוחים של שדות גז חדשים באוגנדה, קניה, טנזניה, אתיופיה ומוזמביק צפויים לדרבן גידול בשימוש בגנרטורים הללו, שמוזנים בגז טבעי זול יותר במקום בדיזל היקר. גם מדינות כמו דרום אפריקה, שלה תכניות לייבא גט"ן, צריכות לעודד שימוש של דיזל גנרטורים המונעים בגז.

 

גיוון בחומרי זינה הוא המפתח להרחבת השוק. יותר ויותר משתמשים תעשייתיים קונים יחידות טריגנרציה ((tri-generation המייצרות חום וחשמל שבהן מנצלים חום שיורי להפקת קיטור. אם אין צורך בחימום, ניתן להסב את היחידות הללו לקירור, באמצעות מצנן ספיגה- מנגנון חשוב למיזוג אוויר או למערכות קירור. דוגמה טובה מספקת מבשלת השיכר 'גאינס אוגבה' מניגריה, אשר הזמינה יחידת טריגנרציה 620J שלישית האמורה להגדיל את כושר הייצור הכולל של האתר ל-9.3 מגה-וואט.