תחנות הדלק של המחר

מכוניות חשמליות או לא, עולם תחנות הדלק מוכרח להמשיך ולהשתנות

לחברות הנפט הגדולות בעולם יש כל מיני רעיונות חדשים על שולחן השרטוטים, כולל חלופות דלק חדשות, מסעדות וחנויות, ושירותי מסירת חבילות.

יש כאלה שעורכים ניסויים עם אפליקציות לנייד כדי להאיץ את תהליך התדלוק, ויש שבוחנים שירותים העוקפים את תחנת הדלק לגמרי ומוסרים דלק ישירות לצרכנים, או בודקים דרכים למעבר של צרכנים לשיתוף מכוניות (מודל של השכרת רכב למנויים, לפרקי זמן קצרים, לפי שעה, בכל זמן ובכל מקום) או לכלי רכב אוטונומיים שיכולים לייצר הזדמנויות עבור חברות הנפט להפעיל ציי כלי רכב.

אלה ניסיונות של חלק מחברות הנפט להסתגל לשינוי בהרגלי הצרכנים ולטכנולוגיות החדשות המאיימות להפיל את עסקי מכירות הדלק. לפי דו"ח של 'ווד מקנזי' מ-2016, מכוניות חשמליות צפויות להפחית את הביקוש לבנזין בארה"ב בחמישה אחוזים, עם אפשרות להפחתה של 25 אחוז עד 2035. לנצילות דלק משופרת עשויה להיות השפעה גדולה אף יותר. כלי רכב אוטונומיים והתפשטות התופעה של שיתוף מכוניות יכולים לשנות באופן יסודי את השוק בטווח הארוך.

רוב חברות הנפט הגדולות ספקניות בנוגע להשפעת המכוניות החשמליות על צריכת הדלק. אך חלקן כבר עורכות ניסויים באספקה למכוניות חשמליות ולמכוניות המונעות בבנזין בשווקים מסוימים, וכן גם אספקה של דלקים אחרים. הן רואות גם הזדמנות לבדל את עצמן מאחרות באמצעות מתן שירותים נוספים.

'של', למשל, תפעיל סדרה של ניסויים מסביב לעולם שיסייעו לה לקבוע את הדרך הטובה ביותר להתאים את תחנות התדלוק שלה לשינויים בטכנולוגיה ובהרגלי הצריכה. תחום אחד מתמקד באפשרויות לאספקת גישה לדלקים אלטרנטיביים כמו מימן, גז טבעי נוזלי ונקודות טעינת חשמל בתחנות תדלוק. החברה אף פתחה תחנות תדלוק בגט"ן למשאיות לאורך כבישים ראשיים בין מדינתיים בארה"ב ובהולנד ומתחילה להציע שירותי טעינה מהירה למכוניות חשמליות בתחנות דלק בבריטניה והולנד.

חברות אחרות עורכות ניסיונות דומים. ל BPיש חמישים אתרים בעולם עם טעינה חשמלית. 'טוטאל' הצרפתית מתכננת להתקין 300 תחנות טעינה ברחבי אירופה ו-400 נקודות תדלוק במימן ברחבי גרמניה עד 2023. בחמש השנים הבאות היא מתכננת להקים 350 תחנות תדלוק בגז טבעי. לאחרונה גם רכשה את ספקית הגז הטבעי השלישית בגודלה באירופה עבור דלק למכוניות, והוסיפה מאה תחנות תדלוק בגז טבעי לתיק הנכסים שלה.

'אקסון מובייל', שבמידה רבה חזרה למודל הזכיינות ברשת תחנות הדלק שלה, בוחנת פיתוח סוג חדש של בנזין למכוניות עם נצילות דלק גבוהה יותר בגלל תקנים רגולטוריים קשוחים יותר ברחבי העולם. יש בניו ג'רזי מהנדסים שעובדים על דלק עבור מגדשי טורבו שיכולים לתת למנועים חסכוניים בדלק את אותה תאוצה כמו של רכבי ספורט זוללי דלק. (מגדש טורבו – מערכת לדחיסת אוויר בלחץ גבוה למנוע בעירה פנימית, במטרה להפיק הספק גבוה יותר מהמנוע, וזאת מבלי להגדיל את הנפח).

ייצור אנרגיית גאות ושפל

חברות נפט גדולות אמנם צימצמו בשנים האחרונות את הבעלות בתחנות קמעונאיות, שהתכווצו בגלל מרווחים חלשים ותחרות חזקה, אבל חטיבות הזיקוק וקמעונות הבנזין הוכיחו את ערכן כאשר מחירי הנפט ירדו בתלילות ב-2014, וסייעו לרכך את המכה הפיננסית שהורגשה בעסקי החיפוש וההפקה.

לכן, חלק מחברות הבנזין הגדולות פותחות כעת תחנות חדשות ומשדרגות מקומות קיימים. הן גם שמות עין על הזדמנויות עסקיות בשווקים המתעוררים, שבהם הביקוש לדלק גדל.

BP מתכננת לפתוח מאתיים תחנות קמעונאיות במקסיקו בשנה הנוכחית ולא פחות מ-3,500 בהודו. החברה נמצאת בעיצומה של עסקה בשווי 1.3 מיליארד דולר לרכישת עסקי הדלק של רשת הסופרמרקטים Woolworths באוסטרליה. בעסקה זאת יתווספו 527 תחנות דלק, שכבר מזווגות עם שווקים של Woolworths, לעסקים של BP. החברה הצליחה כבר במקומות אחרים בחיבור למותגים קמעונאים מבוססים. בבריטניה, לדוגמא, בתחנות דלק רבות של BP יש חנויות אוכל של מרקס אנד ספנסר.

"לפני 15 שנה זה היה רק דלק," אומר אלכס ג'נסן, סגן נשיא הזרוע הקמעונאית של BP באירופה. "בבריטניה, מחצית מהלקוחות שלנו אפילו לא ממלאים דלק כשהם מבקרים בתחנה".

BP מתנסה גם באפליקציית תשלום בנייד כדי להפוך את פעולת התדלוק למהירה וקלה יותר. האפליקציה מאפשרת למשתמשים לבחור את תחנת הדלק שהם יעצרו בה, סוג הדלק שהם רוצים והכמות שהם צריכים. האפליקציה תספר למשתמשים מתי המשאבה מוכנה לתדלוק, תערוך את המפרטים שלהם כך שכל מה שהמשתמשים צריכים לעשות זה להכניס את הצינור למכל הדלק. אחרי שהמכונית תודלקה, משלמים בכרטיס אשראי או בכרטיס חיוב שבאפליקציה.

'של' כבר מאפשרת ללקוחות שלה לשלם באמצעות הטלפונים הניידים שלהם ושוקלת תאים בתחנות התדלוק שבהם לקוחות יוכלו לאסוף פריטים שהזמינו באינטרנט. היא גם מחפשת לערוך ניסוי עם מסעדות, אך כיום היא רק מציעה שירותי מזון מהיר כמו 'קוסטה קופי' בבריטניה או 'באבל טי' באסיה. חברות אחרות מחפשות מודלים דומים ובודקות אפילו שינויים גדולים יותר בטווח הארוך.

כפי שהרחבנו בגיליון הקודם, בהונגריה, חברת הנפט 'מול גרופ' בוחנת דרכים לשלב את מערך הקמעונות שלה יחד עם פיתוח של מכוניות אוטונומיות ועם הרחבת השירות של שיתוף של מספר נוסעים בכלי רכב (ride sharing). מנהל הקמעונות של 'מול' צופה שהחברה תפעיל יום אחד צי של כלי רכב ותספק שירותים סביב זה. תוך 10 או 15 שנה, לקוחות יוכלו אפילו להחליט בזמן שהם בעבודה מה הם רוצים עבור ארוחת הערב והרכב של מול יאסוף אותם כאשר המצרכים  שהם הזמינו כבר מאוחסנים בתא המטען.

באביב תתחיל 'של' לבחון שירות דלק בהולנד. השימוש באפליקציה מתוכנן בחברה עצמה, לקוחות יוכלו לבקש ש'של' תבוא לתדלק את מכוניתם בזמן שהם עורכים קניות, אוכלים או ישנים.