הברנט שוב עובר מתיחת פנים

באוקטובר הקרוב יזכה מדד הייחוס החשוב ביותר של הנפט למרכיב נוסף ומתבקש
Petroleum Economist / אפריל 2019

הברנט (Dated Brent) הוא ללא ספק מדד הייחוס המשפיע ביותר בשוק הנפט. אבל משנת 2002, השם שלו מטעה, כי לאור הירידה בתפוקה במערכת הברנט התווספו אליו סוגים אחרים של נפט מהים הצפוני ,’פורטייס’ ו’אוסברג’ ב-2002, ו’אקופסיק’ ב-2007 ו’טרול’ ב-2017.
בשנת 2007 נעשה שוק הברנט מורכב יותר עם כניסתו של שדה בוזארד למערכת הצינורות של ‘פורטייס’, שאיכותו שונה משמעותית משאר השדות המפיקים ברנט ולכן נדרש דירוג חדש לתכולת הגופרית. ב-2013 נכנסה לתמחור גם פרמיית איכות ל’אקופיסק’ ו’אוסברג’ ובאפריל 2014 שונתה כשהתווספה דרגה של ‘טרול פרימיום’.
משנת 2002 ועד 2015 השתנה מספר פעמים גם חלון הזמן המותר לעדכון הקונה מראש לגבי מועד העמסת מטעני ברנט משבעה ואף 15ימים, הלך והשתנה המועד עד שהתקבע על חודש קלנדרי.
השינויים האלה אמנם הכרחיים לשמירה על כמות מספקת של חביות זמינות למסחר, כמות שתבטיח את הנזילות הדרושה לגילוי מחירים ברחבי השוק, אבל מה שלא השתנה הוא הליבה של מנגנון הערכת המחיר, שמתבססת על מחיר הפו”ב של הים הצפוני. מחיר ה-FOB – Free on Board- כולל את עלות הסחורה והוצאות הטענתה על המכלית בנמל המקור אך לא את הוצאות ההובלה לנמל היעד. במילים אחרות, עם הטענת הסחורה על המכלית בנמל המקור, ההוצאות, הסיכון והאחריות עוברים לקונה.
והנה מתיחת הפנים: בפברואר האחרון, ‘פלאטס’ הודיעה שמאוקטובר היא תכלול בהערכת המחיר שלה הצעות לחמשת סוגי הברנט שיתבססו על עלות הסחורה, הובלה וביטוח CIF -Cost Insurance Freight של שוק מוצרי הנפט בנמל רוטרדם, בכדי לספק מחיר פו”ב, כך שמסתמן לו שינוי משמעותי במדד הייחוס.
השינוי נובע בעיקר מהשאיפה להעלות את מספר החביות הרלוונטיות להערכת המחיר ולהגדיל את המידע הזמין למעריכי המחיר. מנקודת מבט צינית, אפשר לומר שהכללה של מחיר הסי”ף של רוטרדם מנפחת כמויות ומידע, אבל נמנעת מקביעת מחיר ולפיכך השינוי הוא במידה רבה קוסמטי. כשנציגי הסוכנות נשאלו אם המחיר מחושב בדיעבד, כדי לבחון אם מחירי סי”ף של רוטרדם, שאותם היא מעריכה מאז 2017, קבעו אי פעם את מחיר הברנט, הודו נציגי ‘פלאטס’ שאכן נעשו חישובים בדיעבד, אבל התחמקו מהשאלה אם הצעת מחיר שכוללת סי”ף תשפיע על קביעת המחיר.
בשוק שבו שורר עודף היצע, שוק ה סי”ף של רוטרדם יכול להציע שסתום ביטחון או פתח מילוט למטענים שמלכתחילה לא הצליחו למצוא בית, אומר אוליבייר לג’יאון, אנליסט שוק הנפט בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.

פירוק אסדה לקידוח נפט

אסדת הנפט ברנט בראבו מגיעה לפירוק בטיסייד, אנגליה, יוני 2019.. זו כבר האסדה השנייה שמפרקת ‘של’ משדה ברנט שבשיאו, 1982 ארבע אסדות הפיקו ממנו נפט. מקור: איאן פורסית’, גטי אימג’ז

שינוי טקטי

ב’פלאטס’ דוחים את הטענה שמדובר בשינוי קוסמטי. “לעתים, ‘פלאטס’ מסייעת בקידום שינויים טקטיים לשמירה על איתנותו של מדד הברנט. הצעות לתמחור הכוללות את מרכיבי ה-סי”ף הן חלק מהעניין, ולא רק תרגיל קוסמטי”, כך לדבריו של קולין ברייס, מייסד משותף של סוכנות הייעוץ ‘אנרגקס פרטנרס’. לדבריו, ב’פלאטס’ יכלו גם לשבת באפס מעשה ולחכות שיתחילו להגיע חביות משדה הנפט הנורווגי ‘ג’והן סוורדרופ’ , חביות שאיכותן שונה מהותית מאלו הנמצאות כבר בסל של הברנט וללא ספק יגדילו את תפוקת הים הצפוני עוד השנה.

 

 

 

כעת נותר לברר אם הכללת מחירי ה-סי”ף מחמישה שדות תהיה יעד בפני עצמו, או שזה שלב בדרך לתמחור נפט משדות שאינם מהים הצפוני, אך משונעים לשוק הספוט למוצרי נפט לבתי זיקוק המתרכזים סביב הערים אמסטרדם-רוטרדם-אנטוורפן (אזור ARA). אולי מדובר בהתפתחות של המדד הייחוס הזה לכיוון תמחור על בסיס סי”ף, במקום על בסיס פו”ב.

ב’פלאטס’ מבינים שהכללת הדאטה שנאסף מהים הצפוני על עלות, ביטוח והובלה מעלה את הסבירות שיתחילו להכניס עוד דירוגים, לרבות אלו מחוץ לים הצפוני “במקרה הצורך”. בחברה מספרים שאכן, בתהליך ההתייעצות עם הגורמים בשוק עלו דירוגים נוספים, חלקם מובנים מאליהם ואחרים מפתיעים.

לג’יאון משוכנע שהכוונה היא להרגיל את השוק להשתמש בנתונים אלה, כך שבעתיד הם ישמשו גם לתמחור נפט שמגיע לנמלי צפון מערב אירופה – ARA. חרף הירידה בתפוקת הים הצפוני, נמלים אלו הם עדיין מרכז ליבוא וזיקוק נפט, והמעבר למדד ייחוס שמתבסס על מחירי עלות-ביטוח-שילוח נעשה רלוונטי וכל המדדים העיקריים של תזקיקי הנפט של אירופה מחושבים כבר על בסיס זה.

נכון, סוגי נפט כגון ‘האוראלים’, ‘בוני קל מערב אפריקאי’ וסי.פי.סי אזארי’ היו בעבר תוספות אפשריות לברנט, אבל לאור הכמויות המשמעותיות שמגיעות לנמלי הולנד מחוף המפרץ של ארה”ב, דווקא הנפט משם עשוי להיכלל בסופו של דבר בסל.

מנקודת מבט צינית, אפשר לומר שהכללה של מחיר הסי”ף של רוטרדם מנפחת כמויות ומידע, אבל נמנעת מקביעת מחיר ולפיכך השינוי הוא במידה רבה קוסמטי

מחיר הים הצפוני החדש

בפלאטס מציינים שהחברה כבר מתמחרת את נפט הפצלים האמריקאי ממאגר ‘איגל פורד’ ומ’מידלנד’ על בסיס סי”ף של אזור אמסטרדם-רוטרדם-אנטוורפן, מה שיסייע לה להבין איך מתפקדים בשוק האירופי מחירי הנפט מחוף המפרץ בארה”ב.

‘ארגוס מדיה’, החברה המתחרה בענף דיווח המחירים ששואפת לזכות בתפקיד שבו מחזיקה כיום ‘פלאטס’, הלכה כבר צעד קדימה ובפברואר החלה לפרסם את New North Sea Dated Price, חיקוי של North Sea Dated הכולל בתוכו את חמשת הסוגים של נפט גולמי מהים הצפוני המתומחרים על בסיס פו”ב אך גם מחיר שעבר התאמה מסי”ף לפו”ב, של שישה סוגי נפט גולמי שאינם מהים הצפוני, שלושה מניגריה, BTC Blend, סהרן בלנד של אלג’יריה ו-WTI מטקסס ארה”ב.

לפי מנגנון חישוב המחיר של ‘ארגוס’, בשבעה ימי מסחר רצופים בין ה-15 ל-25 בפברואר, הרכיב של ה-WTI  היה הנמוך ביותר כשהברנט עלה אל מעבר לשמונים דולר החבית בארבעה מקרים, כך לפי החוקר עדי אימסירוביץ’ מהמכון ללימודי אנרגיה באוקספורד.

“ברגע שמטעינים את משלוחי יצוא הנפט מארה”ב  בחוף המפרץ הם למעשה הופכים לברנט בשל איכותם הדומה, אבל גם בגלל שהברנט הוא נקודת ההתייחסות העיקרית לתמחור יצוא לאירופה ולאסיה”.

כשלעצמו, אימסירוביץ’ רואה במהלך של ‘פלאטס’ רק צעד ראשון לעבר הכללה מלאה של WTI בתוך התמחור החדש של הברנט, וטוען שההוספה תגדיל את הנזילות ותמנע עליות חדות בברנט. המהלך יקבע תקרה אפקטיבית על המחיר ויאפשר ניהול מו”מ על הפרשי השער בין הברנט לסוגי נפט אחרים כדי לשמור על יציבות.

אחרים משוכנעים פחות. “הכללת מגוון רחב יותר של סוגי נפט בתוך הברנט על בסיס סי”ף תהפוך את העניין לקשה ומורכב יותר בגלל גודל ותכנון המטען ואי רציפויות רבות אחרות” אומר ברייס מ’אנרגקס’. הוא מוסיף שלדעתו התעשייה צריכה יותר את מדד הייחוס של ה-WTI המתומחר לפי מחיר הפו”ב של יוסטון, מאשר את הכללתו בתוך תמחור הברנט על בסיס סי”ף של רוטרדם.

“מספר גדול מדי של רכיבים בשוק סי”ף יקשה על ההערכה” מסכים ל’גיין מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה. “יהיו דרגות איכות שונות, גודלי מטען שונים, שחקנים שונים. הדבר יצריך אפילו יותר נורמליזציה בשוק כדי ליצור אחידות.” הוא מציע ש’פלאטס’ לא תמהר לבצע שום שינוי כל עוד השוק מתפקד טוב יחסית.

והנה מתיחת הפנים: בפברואר האחרון, ‘פלאטס’ הודיעה שמאוקטובר תכלול בהערכת המחיר שלה הצעות לחמשת סוגי הברנט שיתבססו על עלות הסחורה, הובלה וביטוח CIF -של שוק מוצרי הנפט בנמל רוטרדם, וזאת בכדי לספק מחיר פו”ב, כך שמסתמן לו שינוי משמעותי במדד הייחוס

הלוגו של אס אנד פי גלובל פלאטס

ב’פלאטס’ מבינים שהכללת הדאטה שנאסף מהים הצפוני על עלות, ביטוח והובלה מעלה את הסבירות שיתחילו להכניס עוד דירוגים, לרבות אלו מחוץ לים הצפוני “במקרה הצורך”

‘ארגוס מדיה’, החברה המתחרה בענף דיווח המחירים ששואפת לזכות בתפקיד שבו מחזיקה כיום ‘פלאטס’, הלכה כבר צעד קדימה ובפברואר החלה לפרסם את New North Sea Dated Price

המצדדים בשינוי השם לפורטייס

מאז שהוכנס שדה הנפט בוזארד למערכת הברנט, “הברנט צריך לשנות את שמו לפורטייס, שלסוג נפט זה משתייך בוזארד”, אומרת ליז בוזלי, סמנכ”לית בכירה בסוכנות ייעוץ. הנפט מסוג ברנט היה, כבעל איכות נמוכה ביותר, תמיד הזול ביותר והמועדף בקרב המוכרים. אך למדינות ובתי זיקוק מסוימים יש העדפה לפורטייס האיכותי יותר, במיוחד בסין ובקוריאה הדרומית.

עם זאת, בעוד שבתיאוריה, מיעוט אספקה של נפט מפורטייס יעלה את מחירו, המנגנון של פרמיית האיכות מבטיח שזה לא יקרה. הבעיה צפויה להחריף בגלל הצירוף של שדה Sverdrup Johan, אחד מחמשת שדות הנפט הגדולים במדף היבשתי של נורווגיה, השונה משמעותית הן באיכותו והן בגודלו. “זוהי הגרסה החדשה של בגדי המלך החדשים, כל אחד יודע שזה לא יעבוד ובכל זאת ממשיכים עם זה”. אימסירוביץ’ מאוקספורד מחזק את הטיעון שהברנט חשוב יותר כמותג ולאו דווקא כשוק פיזי מתוכנן להפליא.

מנגד, בוזלי מתעקשת שבעיות בסיסיות בשוקי הפיזי יכולות להשפיע על הבניין הפיננסי הבנוי מעליו. נגזרות פיננסיות- חוזים עתידיים, עסקות החלפה (swaps) ואופציות- הם חוזים הנקבעים על פי התנאים של האיגוד הבינלאומי לחוזי החלף ונגזרים (ISDA), בעוד שאת מחירי הספוט וחוזי הפורוורד (חוזה “תפור לפי מידה”, נעשה בין צדדים ספציפיים ובהתאם לצרכיהם) ל-30 יום של הברנט קובעים תנאים ספציפיים של תעשיית הנפט. “הכנסה של נפט גולמי מסוג WTI, המגיע באמצעות מכליות ענק ((VLCC, לתוך שוק הברנט תהווה שינוי דרסטי בתנאי השוק ותאפשר פתיחה מחדש של הסעיפים בחוזי הנגזרות הדנים במחיר. ללא פתיחת חוזים בשוק הפיזי, הסיכון של גידור נטול הלימה (בין מועדי ההוצאות וההכנסות) הוא ברור וגלוי”, אומרת בוזלי.

הפתרון המועדף עליה לבעיה שגורמת פרמיית האיכות הוא להתמקד בערך המוסף של סוגי הנפט השונים לבתי הזיקוק. שווקי המוצרים הנוזליים באירופה הם אומדן ערך מובהק לתפוקה של בתי הזיקוק, ‘פלאטס’ יכולה להשתמש בכלי מוכר כמו מדד המורכבות של נלסון לבניית בית זיקוק אירופי וירטואלי שיתבסס על המורכבות הממוצעת של מתקנים כנגד סוגים שונים של נפט הניתנים לתמחור. מדד המורכבות של נלסון מודד את יכולת בית הזיקוק לייצר מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה מכל חבית נפט. שככל שבית הזיקוק מתקדם יותר, הערך המוסף גבוה יותר.

 

אם עסקאות יתומחרו בעיקר על בסיס פו”ב, נפתח כאן פתח לתמחור על בסיס הפו”ב של יוסטון ואולי אף יותר מכך, להפוך את יוסטון למדד ייחוס בפני עצמו, אזורי או עולמי. בורסות וסוכנויות לדיווח מחירים (PRAs) כבר פיתחו מחירים וחוזים עם פו”ב יוסטון: ‘ארגוס’ ו-CME גרופ (חברה אמריקאית מהמובילות בעולם בשוק הנגזרים) מתמקדות ב-WTI יוסטון (פרמיאן), בעוד שפלאטס ו-Ice (המפעילה המובילה של בורסות מוסדרות לחוזים עתידיים וכן מספקת את מדדי הייחוס המובילים למחירי הנפט) מתמקדות בנפט מסוג WTI הנמסר במסוף הנפט הגולמי ‘מגלן איסט יוסטון’ (MEH).

שדות הנפט של קאשינג

1915- מחכים למעבורת ליד טיפטון, אוקלהומה בשדה הנפט קאשינג שהוביל לזמן מה את הפקת הנפט הקל בעולם. מקור: ג’ורג’ רינהארט / קורביס גטי אימג’ז

מחיר המתווה של יוסטון

“ביוסטון יש תחושה ברורה של תהליכים משום שחברות ותיקות וחדשות מתחילות לסחור ולייצא, לגדר ולעסוק בספקולציה. זה מזכיר לי את הסצנה בלונדון של סוף השבעים, סצנה שנמשכה עשור. הכוונה להתפתחות של המסחר הפיזי בים הצפוני, מסחר שהוביל לשווקים עתידיים נוספים ולחוזים עתידיים ונגזרים. מחיר המתווה של פו”ב יוסטון יגיח לעולם רק אם יהיה בו צורך. בנוסף, כמו במקרה של הברנט, הכרחי שקודם לכן יהיה שוק שבבוא העת יתגבש לשוק חוזים עתידיים, כמו גם של חברה בעוצמה של ‘של’ בים הצפוני בתחילת שנות השמונים”.

ברייס רומז ש’אקסון מובייל’, בהיותה יצרנית גדולה לייצוא, יכולה לגלם תפקיד מרכזי בבחירת נקודת ייחוס (בסיס מסוים שאליו מושווה נתון ספציפי בסדרה של נתונים) שלפיה יתארגנו חוזים למסחר ואשר תתגבש בעתיד למחיר מתווה בינלאומי לייצוא.

בוזלי מסכימה עם ברייס שנדרשת נקודת התייחסות ל- WTI, כזו שתתבסס על מחיר פו”ב ביוסטון, למשל לצורך הערכת סוגי נפט באמריקה הלטינית או באזורים אחרים עם מחירים גלובליים הרלוונטיים יותר לשוק הימי מאשר הבנצ’מארק המקומי של WTI קאשינג. בוזלי מעדיפה בהחלט שיתמקדו באתר אחסון אחד ובנקודת התייחסות אחת אחידה לשוק. בעיניה, החברה המובילה להובלת המהלך היא דווקא ‘אוקסידנטל’ האמריקאית.