הסינים מחזרים אחרי מקסיקו, שצריכה לנסות ולשמור אמונים

קנט נישימורה, גטי אימג'ז
Financial Times

שלוש מיצרניות כלי הרכב החשמליים הגדולות בסין בוחנות הקמת מפעלים אצל שכנתה של ארה"ב

בוושינגטון מביעים חששות מגל של השקעות סיניות במקסיקו שהולך ומתקרב, כאשר יצרניות הרכב הגדולות ביותר בסין מתכוונות לבנות מפעלים מדרום לגבול עם ארה"ב.

החברות MG, BYD ו- Chirey באו במגעים עם גורמים רשמיים בממשל המקסיקני בכדי למצוא עוד השנה אתרים להקמת המפעלים. חברה סינית נוספת מתכננת להשקיע 12 מיליארד דולר ולהקים מפעל להרכבת סוללות.

הדחיפה בהשקעות, שיכולה לתת לסין דריסת רגל משמעותית באזור, מציבה את הכלכלה השנייה בגודלה באמריקה הלטינית באמצע מלחמת הסחר שבין ארה"ב לסין.

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ושר האוצר של מקסיקו, רוגליו רמירז דה לה או במפגש בילטרלי של הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט. ההתעניינות הסינית מכניסה מתח ליחסים, מקסיקו מנסה להרגיע. תמונה: קנט נישימורה, גטי אימג'ז
שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן ושר האוצר של מקסיקו, רוגליו רמירז דה לה או במפגש בילטרלי של  הפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה – האוקיינוס השקט. ההתעניינות הסינית מכניסה מתח ליחסים, מקסיקו מנסה להרגיע. תמונה: קנט נישימורה, גטי אימג'ז

גורמים אמריקאים נפגשו עם עמיתיהם המקסיקנים והעלו מגוון רחב של שאלות בנוגע להשקעות סיניות במדינה, כך לפי שלושה מקורות שונים. המקסיקנים הכירו בכך שעליהם להיות זהירים בנושא ההשקעות הסיניות כדי לא להרגיז את ארה"ב.

מקסיקו, יצרנית המכוניות השביעית בגודלה בעולם, ממוקמת במעמד ייחודי שמאפשר לה להרוויח מהשיבושים שנגרמים לשרשראות האספקה העולמיות בגלל מגפת הקורונה ובגלל מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. יש בה כוח עבודה זול ושרשרת אספקת מכוניות נרחבת, והיא גם חתומה על הסכם סחר חופשי עם ארה"ב וקנדה USMCA.

"העניין של החברות הסיניות בשוק המקסיקני גדל בקצב אדיר", אמר פרנסיסקו באוטיסטה מ־EY Latin America, שעוזרת לחברות כלי רכב חשמליים סיניות למצוא אתרי ייצור במקסיקו.

ארה"ב מתחרה בסין על השליטה בייצור כלי הרכב החשמליים. לאחרונה היא חוקקה את 'החוק להפחתת האינפלציה' שמטיל מגבלות מחמירות על כלי רכב חשמליים, סוללות, רכיבים וחומרים נוספים שמיוצרים על ידי חברות סיניות, במטרה לסלק את המוצרים האלה משרשרת האספקה שלה. ממשל ביידן חושש שיצרניות כלי הרכב הסיניות יצליחו לעקוף את המגבלות האלה על ידי ייצור במקסיקו, מה שיאפשר להן לגבור על יריבותיהן בעולם באמצעות דגמים מתקדמים במחירים זולים. בנוסף, בכירים בוועדה לענייני סין של בית הנבחרים, שכיום שולט בו הרוב הרפובליקני, כתבו לאחרונה מכתב ובו הם מביעים את דאגתם שסין תשתמש במקסיקו כדלת אחורית לשוק האמריקאי.

סין היא היצרנית הגדולה בעולם של כלי רכב חשמליים וסוללות, והחברות הסיניות מייצאות עוד ועוד דגמים זולים בגלל בעיה של עודף כושר ייצור במפעלים המקומיים.

MG, חברה שנמצאת בבעלותה של ענקית הרכב הסינית SAIC, מתכננת לבנות במקסיקו מפעל בהיקף של 1.5-2 מיליארד דולר, ואילו BYD מתכננת השקעה של מאות מיליונים בשלב ראשון, כך לפי מקור המעודכן בשיחות. מקור שעבד בעבר בממשל אמר כי בנובמבר נפגשו אנשי BYD עם נציגים מארבע מדינות מקסיקניות לפחות, כולל מדינות מקסיקו ויוקטן, בטקס קבלת פנים במקסיקו סיטי, ושוחחו עמם בנוגע להקמת מפעל לכלי רכב חשמליים.

מושל נואבו לאון אמר ש־BYD מתכננת להקים שם מפעל, אף שהחברה אמרה שעדיין לא התקבלה החלטה סופית. SAIC, BYD ו־Chery לא ענו לבקשות של 'הפייננשיאל טיימס' לתגובה.

יצרניות הרכב הסיניות נהנו מצמיחה אסטרונומית במקסיקו בשנים האחרונות – הן אחראיות כעת לעשרים אחוז מהמכירות בערך, לעומת אחוז אפסי לפני שש שנים בלבד. ארה"ב אמרה שהיא לא מנסה לחסום את ההשקעות הסיניות במקסיקו, אבל ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית, הדגישה לאחרונה את הצורך להקפיד על כללי הסחר, כולל הסכם שארה"ב חתמה לא מזמן עם מקסיקו במטרה להדק את סינון ההשקעות הזרות.

מקסיקו תלויה במידה רבה בארה"ב: יותר משני שליש מהייצוא שלה הולך לשם, ו־37 מיליון ילידי המדינה גרים ועובדים שם ושולחים הביתה כמעט 60 מיליארד דולר בשנה.

כשרוחליו רמירז דה לה או, שר האוצר של מקסיקו, נשאל אם הסכם סינון ההשקעות יכול לפגוע בקשרים העסקיים של מקסיקו וסין, הוא ענה מפורשות. "הקשר המסחרי והפיננסי שלנו עם ארה"ב הוא בעל חשיבות עליונה", אמר בעודו יושב ליד ילן בארמון הלאומי. "להקדיש זמן למדינות אחרות זאת לא עדיפות משמעותית מבחינתנו".

מקסיקו הפכה השנה לשותפת הסחר הגדולה ביותר של ארה"ב, מכיוון שביידן שם את הדגש על השתלבות כלכלית רבה יותר בצפון אמריקה, ובייחוד בתעשיות של טכנולוגיות לאנרגיות דלות פחמן.

הטבות המס שנותן מס ההכנסה האמריקאי לצרכני כלי הרכב החשמליים מכסות גם מכוניות שיוצרו במקסיקו, כשהמטרה כאן היא להאיץ את הפצת כלי הרכב החשמליים במדינה. אבל התנאים לכך הם שהייצור ייעשה בצפון אמריקה, ושהחומרים והרכיבים יגיעו ממדינות החתומות על הסכמי סחר חופשיים עם ארה"ב. שום חלק לא יכול להגיע מסין או מ"ישויות זרות מעוררות חשש" אחרות. המגבלה הזאת מצטרפת למחסומי סחר נוספים שהטילה ארה"ב כדי למנוע מכל מיני חברות סיניות חדשות להיכנס לשוק הזה.

מייקל דאן, מנכ"ל חברת הייעוץ Dunne Insights שמתמקדת בשוק המכוניות באסיה, אמר שהחברות הסיניות בחנו את המצב באופן "מציאותי" והבינו שההתנגדות של וושינגטון לסין תמנע מהן את הגישה לסובסידיות הנדיבות שממשל ביידן מחלק בתחום כלי הרכב החשמליים. "הן מבינות שהן מסתובבות עם מטרה על הגב", אמר דאן.