העולם מתמודד עם מחסור בדיזל וזה יפגע קשות בכלכלה

מחירי הדיזל – דלק המשמש להנעת משאיות, מכונות והסקת בתים – נסק ביותר מחמישים אחוזים בשל המלאי המצומצם וגם הייצוא מתכווץ

בלומברג / נובמבר 2022

אין דלק חיוני יותר לכלכלת העולם מאשר הדיזל. הוא מניע את הציוד ההנדסי הכבד באתרי הבנייה, במפעלים ובחקלאות. וכשמחירי הגז הטבעי גבוהים, יש מקומות שבהם משתמשים בו גם לייצור חשמל.
בחודשים הקרובים, כמעט כל אזור בעולם יתמודד עם הסכנה של מחסור בדיזל ובכל שוקי האנרגיה בעולם המחסור החמיר את האינפלציה וחנק את הצמיחה.
המחיר עלול להיות עצום ולהגיע לכל תחום בכלכלה, החל במחירו של תרנגול ההודו ועד מחירי ההסקה הביתית בחורף הקרוב. בארה"ב לבדה העלייה במחירי הדיזל פירושה מכה של מאה מיליארד דולר לכלכלה, כך לפי מארק פינלי, חוקר אנרגיה במכון בייקר למדיניות ציבורית, אוניברסיטת רייס.
"דיזל נמצא בכל היבט בחיינו. לשנע דברים ממקום למקום זה דבר אחד, לקפוא מקור זה כבר משהו אחר", אומר פינלי.
בארה"ב מלאי האחסון של הדיזל והנפט להסקה מצויים כיום בשפל חסר תקדים בהשוואה לחודשים אלה בארבעים השנה האחרונות. בצפון מערב אירופה צפויים מלאי האחסון להגיע לשפל כבר בחודש הקרוב ובחודש מרץ להצטמצם אף יותר, מיד אחרי שייכנסו לתוקף הסנקציות אשר ינתקו את האזור כולו מאספקה רוסית שמגיעה מהים. שוקי הייצוא ברחבי העולם הצטמצמו כל כך, שמדינות עניות יותר כגון פקיסטאן סובלות מהפסקות חשמל והספקים לא מצליחים להזמין מספיק מטענים שיספקו את הצרכים של המדינה.
"זה ללא ספק משבר הדיזל הגדול ביותר שראיתי בחיי", אומר מריו סקפרדי, מנכ"ל בית הזיקוק האיטלקי SpA שעובד בתעשייה כבר כמעט ארבעים שנה.
בשוק הספוט בניו יורק, מדד ייחוס (בנצ'מארק) מרכזי, מחיר הדיזל עלה השנה בכחמישים אחוזים. בתחילת נובמבר המחיר הגיע ל-4.9 דולר לגלון כלומר, 1.28 דולר לליטר, כמעט כפליים ממחירו בשנה שעברה.
הוכחה מובהקת עוד יותר היא הפרמיה של הדיזל. הפרש המרווח בין מחירי הקנייה למכירה מתרחב גם בהימור נגד נפט גולמי, סימן מובהק לכושר זיקוק מוגבל גם ביחס להיצע שמיועד למסירה במועד מאוחר יותר, מה שמדגיש את העובדה שהסוחרים רוצים נואשות להשיג את הסחורה כבר עכשיו. בצפון מערב אירופה, חוזים עתידיים על דיזל עולים כארבעים דולר לחבית יותר מאשר הברנט, בניגוד מחיר העונתי שרווח בחמש השנים האחרונות של 12 דולר בלבד. חוזים עתידיים על דיזל בניו יורק לחודש דצמבר נסחרים בכ-12 סנט יותר מאלו של ינואר. זאת בהשוואה לפרמיה של פחות מסנט באותם חודשים בשנה שעברה.

לשנע דברים ממקום למקום זה דבר אחד, לקפוא מקור זה כבר משהו אחר

מה גורם את המחסור הזה?
כושר הזיקוק ברחבי העולם כולו נתון כעת בקשיים. ההיצע של נפט גולמי גם ככה מצומצם כרגע. אבל צוואר הבקבוק הוא אקוטי הרבה יותר כשצריך להפוך את המוצר הגולמי לדלקים כמו דיזל ובנזין. אחת הסיבות לכך היא המגפה, אחרי שהסגרים הרסו את הביקוש ואילצו את בתי הזיקוק לסגור חלק מהמתקנים היותר רווחיים שלהם. אבל מכשול נוסף הוא היעדר השקעות בדלקים פוסיליים בשנים האחרונות. מאז 2020 התכווץ כושר הזיקוק של ארה"ב ביותר ממיליון חביות ליום. בינתיים, באירופה, שיבושים בהובלה הימית ושביתות של פועלים נגסו גם הם בתפוקת מגזר הזיקוק.

מצב הדברים עשוי להיות דרמטי הרבה יותר כשבאופק מצפה האיחוד האירופי להיגמל לגמרי מאספקה רוסית. אירופה מסתמכת על דיזל יותר מאשר כל מקום אחר בעולם. מדי שנה מגיעות אליה כמעט 500 מיליון חביות כשמחציתן מועמסות לאוניות בנמלים רוסיים. ארה"ב עוצרת גם היא את הייבוא מרוסיה, שבחורף שעבר הייתה ספקית גדולה מאוד לחוף המזרחי שלה.
סיבה נוספת ברקע היא מבנה שוק שנקרא "היפוך מחירים", כשהפרמיות גבוהות יותר למשלוחים שמועדם קרוב יותר מאשר אלו שמועדם רחוק יותר. לא רק שהמרווח הוא בדרך כלל גדול יותר, אלא שהיפוך המחירים נמשך באופן חריג למדי זמן רב יותר. מבנה שוק כזה מהווה תמריץ לספקים למכור עכשיו במקום להחזיק את המוצר אצלם ולבנות מלאי.

עלייה בהוצאות ההסקה במשקי בית בארה"ב
צפון מזרח ארה"ב מתקרבת אל החורף עם מחירי הסקה גבוהים וחסרי תקדים. ארה"ב היא יצואנית דיזל ולא צריכה לייבוא אותו משום מקום, אבל עליות מחירים ומחסורים מקומיים יורגשו בתדירות גבוהה יותר, במיוחד בחוף המזרחי, שבו מחסור בצנרת יוצר צווארי בקבוק עצומים. האזור מסתמך בעיקר על קו הצינור 'קולוניאל', שהוא בדרך כלל מלא.

מכשול רציני
מתחילת חודש פברואר, סנקציות של האיחוד האירופי יאסרו על ייבוא אספקה רוסית דרך הים. על מנת לשמור שהכלכלה באזור תמשיך לתפקד בקצב שבו היא מתנהלת כיום, צריך יהיה למצוא חלופות לחביות הללו. כרגע, לא ברור איך ואיפה זה יקרה.

הכפור של החורף יגביר גם הוא את הבעיות של אירופה. לאורך צפון מערב, המלאים צפויים לצלול ל-211.9 מיליון חביות בחודש מרץ, חודש אחרי שהסנקציות מהאיחוד ייכנסו לתוקף, כך לפי סוכנות הייעוץ ווד מקנזי. אלו יהיו הרמות הנמוכות ביותר מאז 2011.
הדד ליין של הסנקציות מתקרב במהירות ואירופה עדיין מייבאת מרוסיה כמויות עצומות של דיזל. היא מייבאת בהיקף גדול מאוד גם מערב הסעודית, הודו ומדינות אחרות. כתוצאה מכך, הייבוא דרך הים הגיע לשיא מאז 2016, כך לפי חברת ניתוח הנתונים Vortexa.

גם בתרחיש החיובי ביותר כבר בחורף הקרוב הצרכנים שם יספגו את חשבונות האנרגיה הגבוהים ביותר זה עשורים

דיזל אירופי זורם לאט
בגרמניה כבר הורגש המחסור, משום שהמפלס הנמוך בנהר הריין פגע במשלוחים וריסן את התפוקה, ובמקביל, גם בבתי זיקוק באוסטריה ובהונגריה השכנות הורגשו שיבושים קשים. התפוקה הצרפתית נעצרה בגלל שביתות פועלים על רקע שכר. נוסף על כך, הנפט הרוסי יחסר מאוד במערכת.

מדינות עניות יותר סובלות יותר
בגלל המחסור העולמי בדלק, יצואניות כמו סין והודו ישלחו מטענים למדינות באירופה שמסוגלות לשלם פרמיות גבוהות יותר. סך הייצוא של דלק מסין צפוי לעלות ב-500 אלף חביות ביום לכמעט 1.2 מיליון חביות עד סוף השנה, כך לפי חברת הייעוץ FGE.
האם זה יספיק בשביל לגשר על פער ההיצע העולמי? השאלה בעינה עומדת אבל בינתיים, במדינות עניות יותר שלא יכולות להרשות לעצמן לאגור כרגע, המחירים מקשים על הצרכנים.
סרי לנקה, שסובלת כעת ממחסור במזומנים מתקשה לעמוד במחירי הדלקים בעולם ולא מסוגלת להבטיח לעצמה מספיק אספקה לעתיד. תאילנד מאריכה קיצוץ במס על דיזל בניסיון להגן על צרכנים מהמחירים המאמירים, כשהממשלה חוזה שהמהלך יצמצם את הכנסות המדינה בכ-551 מיליון דולר. ווייטנאם כנראה תנקוט צעדי חירום, לרבות שימוש בבנק המרכזי שלה כך שוכל לקבל יותר הלוואות ליצרניות הדלקים המקומיות על מנת להגדיל את ההיצע.
המחסור בדיזל גורם "נזק לכלכלה העולמית", כך לפי אמריטה סן, ראש אגף המחקר ב'אנרג'י אספקטס' "פתרון המחסור העולמי בדיזל ידרוש כושר זיקוק חדש, בסופו של דבר".

סרי לנקה, שסובלת כעת ממחסור במזומנים מתקשה לעמוד במחירי הדלקים בעולם ולא מסוגלת להבטיח לעצמה מספיק אספקה לעתיד. תאילנד מאריכה קיצוץ במס על דיזל בניסיון להגן על צרכנים מהמחירים המאמירים