התקפות כטב"מים חושפות את הסיכונים למגזר הזיקוק הרוסי

נרסיסו קונטררס, גטי אימג'ז
energyintel.com

energyintel.com / פברואר 2023

יכול להיות שהסכנה הגיאופוליטית הגדולה ביותר לשווקי הנפט היא בכלל לא האיום המתמשך על פעילות המסחר במזרח התיכון אלא האיום על מגזר הזיקוק וההובלה ברוסיה. תשתית הזיקוק הרוסית העצומה במערב המדינה ספגה נזקים גדולים בשל התקפות כטב"ם רבות מאז תחילת השנה, וההערכות אומרות שהיקף הזרימה בשבועות הקרובים עלול להיות נמוך בשבעה אחוז, או 400,000 חביות ליום מהנפח שאמור היה להיות. כדאי בהחלט להביא בחשבון ירידה גדולה עוד יותר.

ייצוא הדיזל הרוסי, מקור חיוני לשווקים העולמיים, עלול להצטמצם עד עשרים אחוזים מתחת לרמות הצפויות, מה שיפעיל לחצים גדולים על שוק שהמלאים בו מדולדלים ממילא. מכיוון שלרוסיה אין איפה לאחסן את הנפט הגולמי שלא יזוקק, היא תיאלץ לייצא חביות רבות יותר בפברואר-מרץ, וככל הנראה תפר בכך את ההתחייבות שלה לאופ"ק פלוס לצמצם את הייצוא ברבעון הראשון.

מהנדס אוקראיני עובד על התאמת רחפן אזרחי לשימוש צבאי כשהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה נכנסת לשנתה השלישית. צילום: נרסיסו קונטררס, גטי אימג'ז

מוסקבה עשויה להשתמש כאן בהגנת כוח עליון: לפחות שישה בתי זיקוק הותקפו על ידי כטב"מים מתחילת השנה ועד אמצע פברואר: במתקן ייצור הבנזין הגדול במדינה, שנמצא בניז'ני נובגורוד ומופעל על ידי 'לוקאויל', קרס מדחס באחת מיחידות הפיצוח הקטליטי; דיווח על שריפה מסיבה לא ידועה הגיע מבית הזיקוק של 'רוסנפט' בריאזאן, ספקית בעלת חשיבות מכרעת לשוק במוסקבה.

שתי מתקפות – על מתקן ההפרדה של הקונדנסט המייצר 140,000 חביות ליום במפעל אוסט-לוגה של 'נובה טק' שבמפרץ פינלנד, ועל בית הזיקוק טואפסה של 'רוסנפט' שנמצא בים השחור ומייצר 240,000 חביות ליום – כפו השבתה מוחלטת של פעילות. גורמים מהתעשייה אומרים ששני המתקנים האלה יוכלו לחדש פעילות במרץ, אבל האנליסטים בספק.

מוסקבה מודאגת יותר מכול בנוגע לעמידה בביקוש המקומי לדלק למנועים באביב ובקיץ – זה יעד חמקמק מכפי שנדמה, ובשנה שעברה אף נאלצה המדינה להטיל חרם זמני על דלק למכוניות

לאור ההסתמכות של המגזר על ציוד מערבי ולאור הסנקציות הקיימות, ההשבתות האלה מעלות שאלות קשות בנוגע לפגיעותו של המגזר. נכון לעכשיו נראה שמוסקבה מודאגת יותר מכול בנוגע לעמידה בביקוש המקומי לדלק למנועים באביב ובקיץ – זה יעד חמקמק מכפי שנדמה, ובשנה שעברה אף נאלצה המדינה להטיל חרם זמני על דלק למכוניות.

מגזר הזיקוק של רוסיה הוא השלישי בעולם בכושר ייצור ובתפוקה, ובפברואר נוטה המדינה להפעיל עליו לחץ גדול כי היא צריכה לחדש את מלאי דלק המכוניות שלה לקראת תחזוקת האביב. ב-Energy Intelligence מעריכים שזרימת הנפט הגולמי הייתה אמורה להגיע החודש ל־5.6 מיליון חביות ליום, או בערך 80,000 חביות ליום יותר מהממוצע ב־2023. אבל בפועל הזרימה תצנח ל־5.2 מיליון חביות ליום. מכיוון שצמצום של הפקת הנפט הגולמי לא עומד על הפרק בחורף, ובגלל כושר האחסון הנמוך הידוע לשמצה שלה, רוסיה תיאלץ לייצא יותר חביות דרך הים. הייצוא הימי בינואר עמד על 3.55 מיליון חביות ליום, כך לפי מקורות המכירים את הנתונים הרשמיים, אבל כעת הוא עלול לעלות ל־4 מיליון לחביות ביום בשל התקלות במגזר הזיקוק. אלו היקפים שהמדינה הגיעה אליהם פעם אחת בלבד בשנים האחרונות – במאי בשנה שעברה – והם יכניסו את רוסיה למגננה בשל הבטחתה לאופ"ק לקצץ את ייצוא הנפט הגולמי ב־300,000 חביות ליום מתחת לרמות השיא של מאי-יוני 2023.

מוסקבה לא פרסמה מידע בנוגע להיקפים המדוברים, אבל נתונים שנאספו באתר 'אנרג'י אינטליג'נס' מלמדים כי הבסיס לחישוב הוא 4.85 מיליון חביות ליום, מה שאומר כי רוסיה התחייבה לא לחרוג מייצוא של 4.55 מיליון חביות ליום בינואר-מרץ. אלא שבפועל, ייתכן שהייצוא יגיע לטווח של 4.9-5 מיליון חביות ליום – תלוי בכמה מהר חברות הנפט יצליחו לתקן את הנזק ולשקם את פעילות הזיקוק שלה.

משבר הזיקוק של רוסיה שם את אספקת הסולר באור הזרקורים, ובמידה פחותה גם את המזוט והנפטא. שווקי הנפט העולמיים חנוקים, בייחוד בשוק החומצי הבינוני, ושווקי הדיזל חנוקים אף יותר. נפט גולמי מסוג אורל – נפט בינוני חומצי – יתקבל כנראה בברכה, אף על פי שהמשלוחים ייתקלו בסיכונים בים סוף כי יעדיהם יהיו בעיקר מזרחה מסואץ.

סוכנויות המחירים מדווחות שתעריפי המשלוח הגבוהים העלו את מחיר הובלת האורל לנמלים בהודו לשיא של כל הזמנים, מה שיבריח קונים פוטנציאליים. כלומר, המחסור בדיזל של רוסיה יורגש היטב בעולם

סוכנויות המחירים מדווחות שתעריפי המשלוח הגבוהים העלו את מחיר הובלת האורל לנמלים בהודו לשיא של כל הזמנים, מה שיבריח קונים פוטנציאליים. כלומר, המחסור בדיזל של רוסיה יורגש היטב בעולם. בדצמבר, ייצוא הדיזל הרוסי עמד על 800,000 חביות ליום, אבל הוא ירד ל־730,000 חביות ליום בינואר, כך לפני נתונים רשמיים, ו־Kpler, העוקבת אחרי המשלוחים, מדווחת שהיו 600,000 חביות ליום בחצי הראשון של פברואר. הנתונים הרוסיים הרשמיים שראו האנליסטים שלנו מלמדים שהייצוא של דיזל בעל כמות גופרית אולטרה־נמוכה צנח בשבועיים הראשונים של החודש ב־30 אחוז ל־500,000 חביות ליום, זאת בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה. מחירי הדיזל באירופה הגיעו בתגובה לשיא של שלושה חודשים וחצי בשבוע שעבר, אף על פי שזה נובע בין היתר מקשיים בהשגת אספקה מבתי זיקוק במזה"ת ובהודו, שמילאו את הפער שהשאירה רוסיה בעקבות הסנקציות שנכנסו לתוקף לפני שנה.

הירידה בנפח הרוסי פירושה שטורקיה וברזיל, הקנייניות הגדולות ביותר של הדיזל הראשי כרגע, יצטרכו לרכוש אותו ממקום אחר. גם בית הזיקוק בטואפסה היה מייצא מרכזי של מזוט ונפטא, בעיקר לאסיה, כך שגם מחירים המוצרים האלה עולים במפתיע.

מאמרים נוספים

הסינים מחזרים אחרי מקסיקו, שצריכה לנסות ולשמור אמונים

שלוש מיצרניות כלי הרכב החשמליים הגדולות בסין בוחנות הקמת מפעלים אצל שכנתה של ארה"ב בוושינגטון מביעים חששות מגל של השקעות סיניות במקסיקו שהולך ומתקרב, כאשר יצרניות הרכב הגדולות ביותר בסין מתכוונות לבנות מפעלים מדרום לגבול…

טורקיה רוקמת חלומות מקומיים

הרטוריקה של ארדואן ופוטין מיועדת יותר לאוזניים מקומיות מאשר לסיכויי פיתוח ריאליים באוקטובר הציע נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להפוך את טורקיה למרכז סחר אזורי בשביל הגז הרוסי ועמיתו הטורקי, רג'פ ארדואן מיהר להסכים. אבל אפילו…