זיקוק ביולוגי מגדיל את הביקוש למימן

בית זיקוק נפט בצרפת שעובר כעת הסבה לזיקוק ביולוגי באנרגיית מימן ושמש. תמונה: אריק פיירמונט, גטי אימג'ז
Petroleum Economist / דצמבר 2022
לפי 'אייר ליקיד' הצמיחה במגזר הזיקוק הביולוגי מפצה על ירידות בביקוש למימן בבתי זיקוק מסורתיים

הביקוש למימן בבתי הזיקוק לנפט, שכעת משתמשים בסוגים קלים יותר של נפט גולמי, מתאזנת בזכות הצמיחה בדרישה בבתי זיקוק ביולוגי, כך על פי דיווח חברת הגזים התעשייתיים, 'אייר ליקיד'. בתי זיקוק משתמשים במימן בתהליך הדה-סולפריזציה (הרחקת גופרית) של נפט גולמי הנדרש להפיכתו לדלק, לסולר ולכימיקליים אחרים.

פרנסואה ז'אקוב, מנכ"ל 'אייר ליקיד': "בעקבות הסנקציות על דלקים פוסיליים מרוסיה, בעיקר בתי הזיקוק באירופה משתמשים כעת בנפט קל יותר ופירוש הדבר שפחות מימן נדרש בתהליך הזיקוק". ז'אקוב אמר בשיחה שבה דיווח על תוצאות החברה במחצית הראשונה של ,2021 מבלי להציג נתונים קונקרטיים על מכירות המימן של החברה.

אבל כאמור, הירידה מתאזנת עם עלייה בביקוש מצד בתי זיקוק ביולוגי. בתי זיקוק ביולוגי עושים שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים כגון פסולת או ביומסה לייצור דלקים ממקורות מתחדשים שניתן להשתמש בהם במנועים קונבנציונאליים. בתי הזיקוק משתמשים גם במימן בתהליך ייצור הדלקים. לדברי ז'אקוב, הצמיחה בדרישה למימן מצד בתי זיקוק ביולוגי "היא חלק ממגמה גדולה מאוד ברחבי כל העולם".

באיחוד האירופי, המגמה מונעת בעיקר מעדכונים שנעשו במסמך ההנחיות לאנרגיה ממקורות מתחדשים. עדכונים אלה מחייבים את העלאת רמות השימוש בדלקים ממקורות מתחדשים בתמהיל האנרגיה של מדינות האיחוד. מחקר שנערך במימון הנציבות האירופית שכותרתו 'תחזית בתי זיקוק ביולוגי לשנת 2030', מצא כי עד שנת 2030ייכנסו לפעילות יותר מארבעים בתי זיקוק כאלה.

לא מאטים

פעילות חברת 'אייר ליקיד' מתמקדת בשתי חטיבות גדולות: מעבר לאנרגיה מתחדשת, תחום שבו המימן משחק תפקיד מרכזי, ואלקטרוניקה.

לא נרשמה האטה בפעילות אף אחת מהחטיבות הללו, למרות סכנות מאקרו-כלכליות שנוצרו בעקבות מחירי סחורות גבוהים ואינפלציה באזורים רבים. לפי המנכ"ל, בחטיבת המעבר לאנרגיה מתחדשת של החברה, הצמיחה נותרה איתנה באסיה, בארצות הברית ובאירופה.

"באירופה הלקוחות מספרים לנו על ההזדמנות להתקדם ולתת מענה לדה-קרבוניזציה בתהליכי הייצור, להגיע לעצמאות אנרגטית ולהפחית בעלויות. אנחנו מסמנים 'וי' בכל המשבצות עם מה שאנחנו מסוגלים להביא, בין אם מדובר בחמצן טהור לבערה, מימן או לכידת פחמן", הוא אומר.

קידום פרויקטים

מיזמי המימן של חברת 'אייר ליקיד' כוללים את פרויקט הנורמנד-מימן (Normand’Hy project) לאספקת בתי זיקוק באזור ופרויקט האליגטור Elygator של 200 מגהוואטים בהולנד, שזה לאחרונה במימון מקרן החדשנות של האיחוד האירופי ועתיד לייצר 15,500 טונות מימן ירוק בכל שנה.

'אייר ליקיד' הקימה גם מיזם משותף עם חברת 'לוטה כמיקל' הדרום קוריאנית, שמטרתו פיתוח שרשרת אספקת מימן לשווקי התחבורה בקוריאה הדרומית. בנוסף, החברה חתמה גם על מזכר הבנות עם חברת התעופה והחלל, 'איירבוס', עם חברת התעופה, קוריאן אייר ועם שדה התעופה הבינלאומי בקוריאה, אינצ'יון לצורך בחינת השימוש במימן בשדות תעופה.

עוד בתחום התעופה, החברה הקימה מיזם משותף עם חברת גרופה איי.די.פי. העוסקת בתפעול שדות תעופה, שמטרתו לשלב מימן בתשתיות החברה. 'אייר ליקוויד' אף עתידה להשקיע מעל 150 מיליון דולרים בבניית מפעל מימן נוזלי במערב ארצות הברית.

כאשר נשאל על עלויות ייצור המימן, ז'אקוב ענה כי החברה מוגנת, במידה מסוימת, מפני העלייה בעלויות הפקת מימן כחול, על ידי אסטרטגיות רכישת הגז שלה. במקביל, הוא ציין גם כי מערכות אנרגיות מתחדשות שאינן מחוברות לרשת הראשית מוגנות מפני עליות מחירים, ולכן, עלויות ייצור מימן ירוק עתידות להמשיך לרדת.

מאמרים נוספים

משבר האנרגיה ואיך הגענו אליו

משבר האנרגיה – איך הגענו אליו ואיך נצא ממנו? אן-סופי קורבו, המומחית לגז טבעי סוקרת את האופן שבו נוצר משבר האנרגיה הנוכחי, כמה זמן ייקח לו לעבור והצורך בהשקעות גדולות יותר באספקת הגז הטבעי מגזין…

קפיצה לאירופה

התוכנית הכללית של איחוד האירופי להפחתת גזי חממה ומעבר לאנרגיות נקיות New Green Deal מתבססת על כמה היבטים, בין היתר מעבר מתחבורה מבוססת מוצרי נפט לתחבורה נקייה מבוססת רכבים חשמליים, מימן, דלקים דלי פחמן ועוד.…