המדבר הערבי רחב הידיים, שתמיד היווה מקור השראה למשוררים, סופרים, מגלי ארצות והרפתקנים, הוא אחד הנופים מעוררי ההשתאות ביותר בכדור הארץ. קשה שלא להחסיר פעימה נוכח התלמים הדרמטיים בים האינסופי למראה של דיונות החול.
אבל בשביל בני האדם, נדידת החולות האלה היא לפעמים מכשול משמעותי ולצמצם את התנועה של אותם פלאי מדבר עצמם זו משימה בלתי אפשרית כמעט.
הרוחות החזקות שנושבות במרחבים הפתוחים והעצומים האלה חורשות את החולות, מרימות את הגרגירים ומעיפות אותם למקום אחר, מותירות חריצים בפני השטח ומעצבות דיונות ענק חדשות כרצונן. נוסף על כך, מים זורמים מגשמי חורף שמגיעים מפעם לפעם חוצבים תבניות חדשות באדמת המדבר. מבחינתה של 'ערמקו' הגיאוגרפיה הייחודית הזאת והגאות והשפל התמידיים של החול מציבים אתגרים משלהם, בייחוד כשרוב האתרים שלה שוכנים במקומות מרוחקים במדבר.
למרבה המזל, תחום מחקר קדום שהחל עוד בימיהן של הציוויליזציות הראשונות ושסייע לחברות מצליחות לבנות מבנים בטיחותיים ויציבים שמסוגלים לעמוד בכל מצב, החל בגורמים סביבתיים ועד אפילו תשתיות עירוניות. הנדסה גיאו-אתנית טומנת בחובה ידע גיאולוגי לפתרון בעיות הנדסיות והתחום הזה מסייע ל'ערמקו' לשמר את פעילותה במדבר באמצעות חדשנות בתחומים של ייצוב חול וקרקע וזאת מבלי לפגוע בסביבה הטבעית.
המומחים של 'ערמקו' רותמים את הגישה הזאת והם חלוצים ביישום שיטה חדשה של בקרת חול והיא כרוכה בריסוס פולימרים על גבי החול סביב המתקנים של החברה, סביבה שאין בה צמחייה או מגוון ביולוגי.
כשמהדקים את החול אל פני השטח נוצר קרום קשיח שמונע מחלקיקי החול לזוז. השיטה הוכיחה את עצמה כל כך, שכבר עכשיו מביאים אותה בחשבון בתכנון הפרויקטים הבאים שאמורים להשתרע על פני 700 קילומטר רבוע. הפולימר שומר שהחול לא יזוז ממקומו למשך כשלוש עד חמש שנים מבלי להשפיע על הסביבה ואחר כך אפשר כבר להניח שכבה נוספת בעת הצורך. כרגע אנחנו משתמשים במודל חיזוי ובהדמיות לוויינים שעוזרים לנו לקבוע את היעילות של השיטה ולשמר את איתנותם של השוליים (בין אם מדובר בשוליים מלאכותיים או רכסי חול), ונקבעו כבר ניסיונות נוספים שמטרתם לבחון את האפשרות לסלול גישה לכבישים ונתיבים של צינורות.
כרגע נראה שהתהליך עצמו עוזר גם לצמצם שחיקה ובמקביל להגביר את היציבות הבסיסית של הקרקע וכן לשמר את תצורתה. הצמדת הגרגירים לקרקע מסייעת גם למניעה של תהליך המדבור באתרים מרוחקים ובמקביל, מגנה על התשתיות שלנו. 'ערמקו' פועלת במדבר, סביבה שהתנאים שלה הם מהקשים ביותר על כדור הארץ ולכן היתרונות שהיא מפיקה מהתהליך הם משמעותיים.
הפולימר שומר שהחול לא יזוז ממקומו למשך כשלוש עד חמש שנים מבלי להשפיע על הסביבה ואחר כך אפשר כבר להניח שכבה נוספת בעת הצורך
שימוש בטכנולוגיה הזאת לאורך כבישים ראשיים שעוברים במדבריות הגדולים בעולם עשוי להגן על האספלט מחדירה של חול וכן לשפר את הבטיחות של הנהגים
המומחים של 'ערמקו' רותמים את הגישה הזאת והם חלוצים ביישום שיטה חדשה של בקרת חול והיא כרוכה בריסוס פולימרים על גבי החול סביב המתקנים של החברה, סביבה שאין בה צמחייה או מגוון ביולוגי.
כשמהדקים את החול אל פני השטח נוצר קרום קשיח שמונע מחלקיקי החול לזוז. השיטה הוכיחה את עצמה כל כך, שכבר עכשיו מביאים אותה בחשבון בתכנון הפרויקטים הבאים שאמורים להשתרע על פני 700 קילומטר רבוע. הפולימר שומר שהחול לא יזוז ממקומו למשך כשלוש עד חמש שנים מבלי להשפיע על הסביבה ואחר כך אפשר כבר להניח שכבה נוספת בעת הצורך. כרגע אנחנו משתמשים במודל חיזוי ובהדמיות לוויינים שעוזרים לנו לקבוע את היעילות של השיטה ולשמר את איתנותם של השוליים (בין אם מדובר בשוליים מלאכותיים או רכסי חול), ונקבעו כבר ניסיונות נוספים שמטרתם לבחון את האפשרות לסלול גישה לכבישים ונתיבים של צינורות.
כרגע נראה שהתהליך עצמו עוזר גם לצמצם שחיקה ובמקביל להגביר את היציבות הבסיסית של הקרקע וכן לשמר את תצורתה. הצמדת הגרגירים לקרקע מסייעת גם למניעה של תהליך המדבור באתרים מרוחקים ובמקביל, מגנה על התשתיות שלנו. 'ערמקו' פועלת במדבר, סביבה שהתנאים שלה הם מהקשים ביותר על כדור הארץ ולכן היתרונות שהיא מפיקה מהתהליך הם משמעותיים.
אבל חשוב לזכור גם שהפולימרים מהווים חלופה סביבתית יותר מבטון – שבו משתמשים בשכיחות גבוהה יותר והייצור שלו פולט הרבה יותר גזי חממה. הכוחלה (מלט המשמש למילוי מישקים בין אבנים בחיפוי קירות או בריצוף) הקונבנציונלית והמלט מציבים גם הם סיכונים סביבתיים בגלל מידת האלקליות הגבוהה שלהם, נוסף על המתכות והמתכות למחצה שהם מכילים, משום שמגע של החומרים האלה במים מחדיר את המזהמים האלה לתוך הקרקע. לפתרון של הפולימרים, בניגוד לפתרונות המסורתיים, יש התפשטות רחבה יותר והוא מתקשה מהר יותר, מה שמפחית את הסיכון לזיהום הקרקע.
'ערמקו' גיבשה ארבעה מסלולים לשימוש בפולימרים על קרקע. הם כוללים ייצוב הקרקע שנועד להפחית את השחיקה של קצוות הצינורות שעוברים במדבר וכן של המדרונות שבשולי הכבישים, שיפור של הקרקע, צמצום תנודות החול וסלילת הכבישים, תוך שימוש בחומרים מקומיים במקום אספלט וריצוף בטון.
תחום ההנדסה הגיאו-אתנית התקדם מאוד מאז שהחלו בני האדם לבנות בתי מגורים מבוץ. אבל על מנת להנדס את הסביבה כך שתתאים לצרכים שלהם ותגן עליהם עצמם מפגעי הטבע חשפו בני האדם עקרון שתקף היום בדיוק כמו לפני אלפי שנים – גם אם הוא ממשיך להתפתח בעולם המתקדם במהירות.
כיום, אנחנו מצליחים לשמור על איתנות המבנים שלנו והמתקנים ב'ערמקו' בזכות יישום עקרונות של הנדסה גיאו-אתנית בבנייה עצמה ובכן בניהול המתקנים.
אבל במקביל להתפתחות הטכנולוגית, גם הגישה שלנו לפיתוח עירוני צריכה להתפתח וכדאי שנפתח עוד דוגמאות של שינויים שלא כוללים מתכת באופן שבו אנחנו מתקשרים עם סביבותינו.
המוצרים האלה שהם ורסטיליים ומבוססי נפט טומנים בחובם הבטחה משמעותית – במיוחד במגזר הבנייה, תודות לעמידות שלהם בפני קורוזיה ומאפיינים שמאריכים את תוחלת החיים של התשתיות והמבנים. כרגע, 'ערמקו' מובילה את מחקר ההמשך בתחום שהולך ומתפתח במהירות ורוקמת שותפויות חדשות תוך כדי תהליך ובמקביל להרחבת יכולותיה בתחום הכימיקלים. מנפט וגז ועד לאריזות, ממגזר התחבורה ועד לבנייה ואנרגיות מתחדשות, הפולימרים מתגלים כאחד מהחומרים החשובים של המאה ה-21.