מבט זהיר על הבינה המלאכותית

מרטין שוט DPA, גטי אימג'ז
Commodity Insights / S&P Global
השימוש בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה ממשיך להתרחב במגזר האנרגיה, אבל סוחרים מתייחסים לטכנולוגיה בחשדנות

הסוחרים במגזר האנרגיה עשו בשנים האחרונות צעדים גדולים בדרך לאוטומציה, אבל יש מי שצופה כי פריסת פתרונות הבינה המלאכותית המתוחכמים תהיה איטית יותר מבתעשיות אחרות.
המסחר היומי בחשמל באירופה, לדוגמה, עובר תהליך של אוטומציה בשנים האחרונות. מאז 2021, יותר מחצי מעסקאות המסחר היומי בבורסת החשמל האירופאית (EPEX Spot) נרשמו דרך ממשקי תכנון יישומים :API Application Programming Interface.
השימוש בממשקים אלו הוא סימן מובהק לאוטומציה של מסחר או ניתוב פעולות. בשנת 2022, 56 אחוז מנפח המסחר בשווקים הרציפים של הבורסה בוצע באמצעות כלים המתממשקים ישירות דרך ממשקי תכנון יישומים.
בית מסחר הסחורות Danske Commodities A/S השקיע רבות במסחר אלגוריתמי, ובחמש השנים האחרונות עבר ממסחר יום ידני לאוטומציה כמעט מוחלטת, כך לפי טים קומרפלד, ראש תחום המסחר היומי באנרגיה בחברה. "כיום, הסוחרים הם כמו טייסים שמנווטים את המטוס. מה שהסוחרים שלנו עושים הוא לעצב את תפיסת השוק ולהנחות את האלגוריתמים כיצד לפעול בשוק הזה".
הם מזינים לאלגוריתמים מערכי נתונים גדולים כגון מידע היסטורי על מחירים, נתוני מזג אוויר ותחזיות מזג אוויר, כלומר נתונים שמסבירים שינויים מהותיים בשווקי האנרגיה, אומר קומרפלד.

פתרונות בינה מלאכותית משתלבים במקום שבו היכולת האנושית נגמרת
ב-Danske Commodities צופים שכלי המסחר ימשיכו להשתכלל מעבר ליכולות הקיימות. " לבינה המלאכותית יהיה תפקיד חשוב במערכות המסחר. השינויים שצריך להגיב אליהם מתרחשים מהר כל כך שהסוחרים האנושיים לא תמיד מצליחים לתפוס אותם בזמן. לדוגמה, אנחנו לאו דווקא נראה מהר מספיק שינויים בעננות בגרמניה. אבל אם משתמשים בבינה מלאכותית ובמערכת שמזהה אירועים כאלה בצילומי לוויין, אפשר להגיב אליהם במהירות ולסחור בהתאם".
אלא שלפעמים העגה השיווקית מטשטשת את המשמעות בפועל של "מסחר מבוסס בינה מלאכותית", אמר יורגן מאיירהופר, מנכ"ל ומייסד enspired GmbH, חברה אוסטרית למסחר דיגיטלי באנרגיה.
לדברי מאיירהופר, בינה מלאכותית אמיתית לוקחת את התחזיות ובשילוב נתונים אחרים כגון היסטוריית מחירים או מגבלות פיזיות, ממירה אותן לפעולות מסחר בזמן אמת בלי שאף אדם ייאלץ להתערב ולקבל החלטה. "חברות אירופיות של תשתיות, מערכות הולכה ותחנות כוח וירטואליות מפקידות בידי החברה את האחריות לסחור ברווחיות בתחנות הכוח והסוללות שלהן".
מאיירהופר טען שרוווחיות הנכסים משתפרת לרוב ב־30 אחוז לפחות "[הלקוחות] אומרים לי, 'המשימה שלי היא לקנות ולבנות נכסים, והמשימה שלך היא לעשות מהם כסף'", הוא אמר והוסיף שמגמת ביזור הנכסים, הנובעת מהמעבר לאנרגיה נקייה, וכן העלייה במידה המורכבות של מערכת האנרגיה מחזקות את ההצדקה העסקית של פלטפורמות כגון enspired, שמרכיבות תיק השקעות במבט רחב.
סוחרים שעוסקים בנפט, ואפילו בסחורות "רכות" כמו קפה, פונים לבינה המלאכותית גם לטובת התייעלות. "בעבר היו פרמטרים דו־ממדיים בעצם – אם x גדול מ־y אז תעשה z", אמר שאהג'האן פראמאניק, אחראי מסחר וניהול הסחורות ב־NTT Data. "עכשיו יש תפיסה תלת־ממדית. הלוגיקה הרבה פחות ברורה".
חברת NTT Data עובדת עם מגוון חברות אנרגיה וסוחרים, ממגוון רחב של תחומי מסחר, על הטמעת פתרונות מסחר מבוססי בינה מלאכותית כמו הדמיות אנליטיות לבחינת כדאיות, ביצוע מהיר של עסקאות, מניעת טעויות באמצעות כלים שמזהים אנומליות ועוד. "לסוחרים ולחברות התשתיות יש צרכים שונים ומגוונים בכל מה שקשור לפתרונות בינה מלאכותית. יש לקוחות שחוששים להחמיץ טרנד, כי הם שומעים כל הזמן על בינה מלאכותית וחושבים 'וואו, חייבים לעשות את זה'. ויש לקוחות עם בעיות עסקיות אמיתיות", אמר פראמאניק. בעיות כאלה עשויות להיות קשורות, לדוגמה, לרישום עסקאות ידני, שמגדיל את הסיכוי לטעות אנוש בסביבות עם נפח מסחר גבוה.

מרכיב סודי או אש קטנה?
חברת S&P Global Commodity Insights פנתה למגוון חברות תשתית אירופיות ושאלה על השימוש שלהן בבינה מלאכותית במסחר האנרגיה. אף אחת לא הסכימה לחשוף פרטים על פעילותה בתחום.
"זה המרכיב הסודי בתבשיל שלהן. אין מוצר מדף, הכול לפי דרישה. חברות המסחר האלה, זה מה שנותן להן יתרון יחסי", אמר פראמאניק. אמנם השתיקה בעניין הזה קשורה בין היתר להגנה על קניין רוחני, אבל מאיירהופר סבור שרבות מהן פשוט עדיין לא עשו צעדים משמעותיים.
לפי גורמים העוקבים אחר הנעשה בשוק, בהשוואה למסחר בבנקים או בקרנות הגידור, בתי המסחר בסחורות מתגלים עכשיו כארגונים איטיים מאוד בכל הנוגע לשימוש בבינה מלאכותית. זה קשור, בין היתר, לפן הפיזי של חומרי הגלם בשוק החשמל. "שווקים פיננסיים לא צריכים להתמודד עם אובדן יעילות, עם טמפרטורות של מכלים, עם מגבלות פיזיות", הסביר מאיירהופר.

כוח האדם והנתונים הם המגבלות העיקריות לצמיחה בבינה המלאכותית
"בכנות, רוב העבודה שאנחנו עושים בבינה מלאכותית היא לא ניתוח מוח", אמר פראמאניק.
מקסימיליאן קיסלר, סמנכ"ל התפעול של Powerbot, שירות למסחר קצר מועד באנרגיה, חושב שהשימוש בבינה מלאכותית במגזר התשתיות עודנו בחיתוליו. "גישות פשוטות מאוד מולידות יתרונות עצומים, והיתרונות של הכלים המתוחכמים יותר שוליים יחסית".
שני רכיבים מרכזיים כאן הם זמינות העובדים ועלות העבודה, כשהכוונה היא גם למהנדסי למידת מכונה וגם לאנשים שבונים את התשתית שהמהנדסים האלה משתמשים בה. יתרה מזו, המערכות צריכות להתמודד עם נפח גדל והולך של נתונים, כי התעשייה משתמשת יותר ויותר באלגוריתמים ובתחזיות במסחר יומי, מה שדורש עיבוד של נתונים בנפחים גדולים הרבה יותר.
"המון שחקנים גדולים זזים לאט יחסית", אמר קיסלר, כלומר, מודלים פשוטים של בינה מלאכותית מניבים רווחים גדולים. "יכול להיות שכשהשוק יבשיל, הרווחים מהמודלים האלה יקטנו. הסוחרים יזדקקו בסופו של דבר לכלים מתוחכמים יותר כדי לייצר יתרון".

תשתית במערכות קריטיות
יש חברות שמהססות להשתמש בכלים של בינה מלאכותית בגלל חשש מפני שגיאות, לדוגמה, 'הזיות' מודלי שפה, שמייצרים מידע כוזב ועלולים לגרום תוצאות לא רצויות או לפגוע בקבלת ההחלטות. זו הסיבה שמומחים סבורים שבשנים הקרובות לא תהיה שפריסה נרחבת של בינה מלאכותית בפונקציות רשת קריטיות.
סוחרים במגזר האנרגיה והחברות שמספקות להם פתרונות מסחר, צריכים להמשיך ולפצח את הטכנולוגיות והאלגוריתמים שמסוגלים לשלב מספר מקורות אנרגיה מתחדשת בהיקף גדול, כמו למשל על ידי כך שיחזו זמן רב מראש מצב של תנודתיות.

מאמרים נוספים

תחנת תדלוק במימן הראשונה בישראל – סונול יגור

עמיחי ברם – סמנכ"ל תפעול והנדסה סונול בחודש מאי השנה נפתחה לפעילות תחנת תדלוק במימן, הראשונה מסוגה בישראל, בסונול יגור השוכנת סמוך למפרץ חיפה. תחנת המימן הוקמה בשותפות של סונול ובזן על ידי חברת Linde…