שמים גז ונוסעים

באיחוד האירופי מאמצים את הגז לתחבורה כבדה

ngvglobal.com

החקיקה הראשונה בתולדות האיחוד האירופי בנושא פליטות מכלי רכב כבדים חדשים (HDVs) אשר אימץ האיחוד באופן רשמי ב-25 ביוני, דורשת מעקב ודיווח על פליטות של כלי רכב מקטגוריות N2 ו-3N (N-רכב מנועי מסחרי בעל ארבעה גלגלים לפחות המיועד להובלת טובין או רכב עבודה) וכן מסוגים מסוימים נוספים החל מ-1 בינואר 2019. ה-VETCO , כלי לחישוב צריכת האנרגיה של כלי רכב כבדים חדשים, אומץ כמכשיר למדידה באמצעות סימולציה, על מנת לחשב פליטות פחמן דו חמצני מכלי רכב כבדים בקטגוריות שונות, אבל לא בטוח שהוא יספיק.

הרגולציה היא חלק משורת אמצעים ליישום המדיניות האירופית ל-2016 של תחבורה דלת פחמן. מדיניות זאת מתקבלת בברכה ברחבי האיחוד. משאיות, אוטובוסים וקרונות נוסעים  מייצרים כ-25 אחוז מפליטות הפד”ח מתחבורה בכבישים וכשישה אחוזים מסך הפליטות האיחוד. כעת יוצא לפועל מהלך של מעקב ודיווח על רכב כבד מתחילת 2019. ובהמשך אותם אמצעים יישומו על משאיות קטנות יותר, אוטובוסים, קרונות נוסעים ונגררים.

החל מ-2020, יהיו אמצעים למעקב ודיווח שיספקו נתונים נחוצים לקביעת היעדים ההכרחיים החדשים להפחתת פליטות מכלי רכב כבדים. יצרנים שלא יעמדו ביעדים יספגו קנסות.

הנציבות תפרסם את הנתונים המדווחים במאגר שיתעדכן תדיר באתר הסוכנות האירופית להגנת הסביבה ((EEA. הכוונה היא להגביר את השקיפות בשוק ולאפשר לחברות הובלה, בעיקר לחברות בגודל קטן ובינוני (SMEs) לחסוך משמעותית את הדלק שצרכה בעבר ושנאמד ב-25,000 אירו במשך חמש שנים. זה גם יסייע להמריץ חדשנות בקרב היצרנים.

הקצאת אחריויות ומטרות

המדינות באיחוד יאספו ויגישו רישום של נתונים המתייחסים לכל כלי הרכב הכבדים החדשים, כולל נגררים, שנרשמו בכל שנה קלנדרית. היצרנים ידווחו על כל מידע בנושא פליטות פחמן דו חמצני וצריכת דלק, בכל כלי שיימכר, כפי שנקבע בהליך האישור באמצעות שימוש  בכלי לחישוב צריכת האנרגיה של כלי הרכב – Vehicle Energy Consumption Calculation Tool  VECTO.

 

תוכנת ההדמיה מודדת גז טבעי דחוס (CNG) וגז טבעי נוזלי (LNG) כסוגי דלק שונים, מכירה בצפיפות האנרגיה הגבוהה יותר של LNG (מגה ג’אול לק”ג) ובמקדם פליטת פחמן דו חמצני בדלק, שנמוכה ממנו (גרם פחמן דו חמצני למגה ג’אול).

בעניין יעדי הפליטות, ההצעה מהנציבות נקבעה שבשנת 2025 ירדו הפליטות ב-15 אחוז משנת 2019 ובשנת 2030 תירשם כבר ירידה של שלושים אחוז. היעדים האלה תואמים את ההתחייבויות שנטל האיחוד בהסכם פריז.

בשנת 2019 יירשמו לראשונה נתוני הפליטה הרשמיים של פחמן דו חמצני ממכוניות

2019 תהיה השנה הראשונה שבה יירשמו נתוני פליטות ממשאיות כבדות והיעד של 2025 יתבסס על פריסה של טכנולוגיות משתלמות למכוניות רגילות. למעשה, וולוו הצהירה בספטמבר 2019 שגז טבעי הוא אמנם דלק פוסילי, אבל המשאיות חדשות שלה יפלטו עשרים אחוז פחות בהשוואה לדיזל. אם ישתמשו במקום זה בביו-גז, ההשפעה על האקלים יכולה לרדת למאה אחוז. אינבקו וסקניה מייצרות גם הן כלי רכב כבדים בעלי פליטה נמוכה.

היעד של 2030 הוא שאפתני ועדיין לא מקובע והוא כפוף לבחינת שיעור ההתקדמות ב-2022, שלאחריו הוא ייקבע כיעד מחייב ל-2030; הערכת  אופן היישום; ובחינת הטווח כדי לכסות גם משאיות קטנות יותר, כמו כן אוטובוסים, קרונות נוסעים ונגררים.

האם מספיק להתמקד בפליטות הרכב בלבד?

בהנחה שהקהילה האירופית מעודדת נהגים לבחור בתבונה, הנתונים של ניתוח מחזור הדלק כולו מספקים את ההזדמנות הטובה ביותר לקבל החלטה מושכלת. אולם בעדכונים לגרסה הקיימת של כלי החישוב והשלמת מסמך אישור המתודולוגיה, שעודכנו באוקטובר 2017, הקהילה האירופית הודתה שכיום כלי החישוב מביא בחשבון רק פליטות Tank to Wheel, כלומר פליטות הקשורות לתפעול הרכב, ומזניחה את שרשרת הפליטות הנגזרות משרשרת הייצור. כתוצאה מכך, כלי החישוב לא מדרג את ההשפעה האמתית של טכנולוגיות ההנעה השונות על ייצור גז החממה.

 

אבל התוצאות הטובות יותר, בהשוואה לדלקים קונבנציונאליים, הן התוצאות של תחבורה מונעת בגז ובמקרה של גז טבעי מאנרגיות מתחדשות, צמצום הפליטות גדול משמונים אחוז. לפיכך, כדאי להביא בחשבון את כל שרשרת הדלק.

לפי חברת ‘ווסטפורט פיול סיסטמס’ –חברת לטכנולוגיית תחבורה שמפתחת מנועי גז טבעי, כשמחשבים את רמות הנצילות של כלי הרכב והפליטות מצינור המפלט, הנעת רכב בגז טבעי ממתחדשות מפחיתה את פליטת גזי החממה של משאיות כבדות ב-75 אחוז, לעומת משאיות הדיזל בגודל זה.

במחקר על כמות גזי החממה שנפלטים מגז טבעי בתחבורה, איגוד הגז הטבעי והביו גז של אירופה מדווח שממכוניות נוסעים, גז טבעי מפחית פליטות גזי חממה ב-23 אחוז בהשוואה לבנזין וב-7 אחוז בהשוואה לדיזל וזאת בניתוח מחזור הדלק כולו. בכלי רכב כבד, היתרון על הדיזל מסתכם ב-16 אחוז לגז טבעי דחוס עד ל-15 אחוז עבור גט”ן. בשימושים בדלק ימי, השימוש בגט”ן מעניק יתרון של עד 21 אחוז בהשוואה לנפט הכבד, הקונבנציונאלי.

לפי דו”ח טכני מהאוניברסיטה הטכנולוגית לולאה שבשבדיה על צמצום גזי חממה במערכות של מתאן ממקור מתחדש, השוואה בין דיזל לגז טבעי בחלק אחד מתוך המחזור (מה שמכונה “מהמשאבה לגלגל”), לא משקללת את כל מסע הדלק למשאבה ולא מספקת את כלי הניתוח הטובים ביותר בקבלת ההחלטות.

תדלוק משאית בגז טבעי נוזלי

בחישוב רמות הנצילות של כלי הרכב והפליטות, הנעת רכב בגז טבעי ממתחדשות מפחיתה את פליטת גזי החממה של משאיות כבדות ב-75 אחוז. תדלוק משאית בגז טבעי נוזלי. מקור: גטי אימג’ז

נקודת המבט של האיגוד האירופי לרכב המונע בגז טבעי וביו-גז (NGVA Europe)

לפי האיגוד האירופי שמעודד שימוש בגז טבעי ומתחדש כדלק בכלי רכב ואניות, בהתחשב עד תאריך היעד הראשון לניתוח ע”פ הכלי החדש ב-2025, יידרשו פתרונות כדאיים וזמינים, במיוחד לכלי רכב כבדים. במובן זה טכנולוגיות גז טבעי, שהן בשלות ובטיחותיות, יהיו פתרון מיידי וזמין: פליטות הפד”ח מהמפלט יצטמצמו ב-12-20 אחוז בהשוואה לדיזל.

לפי האיגוד, היעדים המוצעים יאתגרו את יצרני כלי הרכב הכבדים ואת המדינות החברות, ובמיוחד קיים החשש שהקהילה האירופית לא תנצל את ההזדמנות לאמץ גישה מקיפה יותר בעניין אפס פליטות פחמן. לא ניתנת מספיק תשומת לב לפתרונות המציעים גז טבעי מתחדש (ביו מתאן), לפי מזכ”ל האיגוד, “ביו גז דחוס  וביו גט”ן מוכנים היום להזניק ולהאיץ את תהליך הדה-קרבוניזציה בכלי רכב קלים וכבדים, ומספקים במקביל, תועלת מיידית גם בהפחתת חומרים מזהמים מקומיים”.

חברת ההובלה הספרדית ‘טרנספורטס מונפורט’ היא חברה אחת מיני רבות שאימצו תדלוק בגז טבעי. “הצבנו לעצמנו את 2025 כשנה שבה נגדיל בחמישים אחוז את פלח המשאיות המונע ב- LNG, שכיום עומד על 7.4 אחוז”, אמר מנכ”ל החברה מנואל מונפורט. למובילה הצרפתית ‘ג’קי פרנו’ יהיו 550 יחידות מונעות בגז עד סוף 2018 ואולי גם 1,000 יחידות עד סוף 2019.