תחזית חיובית ואופטימית לסקטור הובלת גט”ן

הודות לשנה נוספת של גידול משמעותי בהיקף הסחר בגז טבעי נוזלי, סקטור הובלת הגט”ן נהנה מדמי חכירה גבוהים יותר ב-2018

IGU / 2019

תנאי השוק בסקטור המכליות להובלת גט”ן השתפרו במהלך השנה החולפת, ולמרות שנותרו אתגרים, התחזית נראית חיובית יותר בהשוואה לשנים קודמות. הצמיחה בסחר בגט”ן וכן המיזמים החדשים בענף היצוא, סייעו בספיגת העודף שבכושר ההובלה של גט”ן ולכן החכירה לזמן קצר יותר זוכה לתנאי שוק טובים יותר.

מחיר הספוט עבור מוביל גט”ן דו-דלקי (חשמל ודיזל) עם נפח אחסון של 160,000 ממ”ק הגיע לשיא של 190,000 דולר ליום בסוף נובמבר, ועם מחירי ספוט ממוצעים על פני שנת 2018 כולה שעמדו על 88,692 דולר ליום, מדובר בעלייה של 93 אחוז בהשוואה לשנה שלפניה. בינתיים, מחירי הגז נותרו נמוכים יחסית, אבל מאמצע 2017 עלו מעט, מה שתרם למגמה חיובית במספר המיזמים החדשים ונראה כי גם במגזר הובלת הגט”ן צפויים להתגשם שיפורים נוספים בכל הקשור באיזון ההיצע והביקוש.

ברמת המקרו, גז טבעי מילא תפקיד יותר ויותר משמעותי בתמהיל האנרגיה העולמי וב-2017 היה כרבע מהביקוש העולמי לאנרגיה. הביקוש לגז טבעי עלה בהתמדה וקיבל תמיכה מהביקוש הגדל למקורות אנרגיה נקיים יותר, עם צריכה שגדלה ב-3.1 אחוז ב-2018 ל-3.8 טריליון ממ”ק, שבא אחרי גידול של 3.3 אחוז ב-2017. למרות שרוב המסחר עדיין מתנהל בצינורות, חלקו של הגט”ן הולך וגדל ועומד כיום על 35 אחוז מהמסחר בגז טבעי בעולם ו-11 אחוז מהביקוש העולמי לגז ב-2017, עלייה מ-26 אחוז ו-6 אחוז בהתאמה ב-2000.

פועלים במספנה מרכיבים ספינה שתפעל על גז טבעי

פועלים במספנה בפלנסבורג עובדים על השקת הספינה ‘הונפלור’, שתהיה הראשונה בצי של החברה שתפעל על גז טבעי. מקור: פרד טאנו / גטי אימג’ז

צמיחה משמעותית

המסחר בגט”ן מתחזק כיום מאוד. ב-2018 עלו הכמויות ב-10.3 אחוזים ל-323 מיליון טונות. מדובר בצמיחה של 9.1 אחוז ב-2017  וגידול ממוצע של 3.2 אחוז לשנה בשנים 2010-16. היקף הסחר במונחי דמי הובלה של 1 טון של סחורה למרחק של 1 מייל (tone-mile) התקדם מהר יותר וגדל ב-11.4 אחוז ב-2018. הגידול בכמויות יצוא הגט”ן נגרם ברובו בגלל גידול בכושר ההנזלה באוסטרליה וארה”ב, אשר יחד תורמים  מעל ל-80 אחוז מהצמיחה של יצוא הגט”ן העולמי ב-2018. במקביל, במדינות רבות החקיקה הסביבתית תומכת במאמצים להגדיל את חלקו של הגז הטבעי בתמהיל האנרגיה, כאשר תופעה זאת מתבטאת במיוחד בסין, שהגדילה את משלוחי יבוא הגט”ן בכ-40 אחוז ב-2018 לכמעט 55 מיליון טון.

במשך הזמן, דפוסי המסחר נעשים מגוונים ומורכבים. בשנת 2017 נרשמו 275 נתיבי מסחר עצמאיים, כשבשנת 2012 היו רק 168. ישנה גם מגמה להגדלת חלקו של המסחר בחוזים קצרים יותר: 27 אחוז מכלל המסחר בגט”ן ב-2017, עלייה מ-3 אחוז ב-2000.

צי האניות להובלת גט”ן מסתכם ב-555 ספינות עם כושר הובלה מצרפי של 82.3 מיליון ממ”ק בתחילת 2019. שיעור הגידול בצי צפוי כעת להגיע ל-6.2 אחוז ב-2019. מספר החוזים לבניית אניות חדשות עלה משמעותית ב-2018, עם 77 אניות שהוזמנו בהשוואה ל-18 אוניות שהוזמנו ב-2017 ורק 10 ב-2016.

המגמה מקבלת חיזוק בדמות התעניינות ספקולטיבית מוגברת, כולל ממתחרים חדשים ומשחקנים קטנים יותר. בולט במיוחד צבר ההזמנות המרשים לבניית אוניות שהתקבלו מבעלים יוונים (36 ב-2018), למרות שהייתה גם התעניינות מצד בעלי אוניות מסורתיים להובלת גט”ן בסקטור יחידות צפות לאחסון וגיזוז. בתחילת פברואר, מספר ההזמנות למכליות גט”ן עמד על 137, שווה ערך ל-24 אחוז מהצי במונחי קיבולת הובלה, בהשקעה שמוערכת ב-24.6 מיליארד דולר. קצת מעל שמונים אחוז מצבר ההזמנות שהוזמנו במספנות בקוריאה הדרומית.